- PII
- S0131281225010129-1
- DOI
- 10.31857/S0131281225010129
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 1
- Pages
- 170-183
- Abstract
- The concept of the middle or center played a pivotal role in various aspects of Chinese tradition, from geopolitical concepts to epistemology and social practice. Confucianism required “holding on the middle” (zhi zhong), Taoism preached “guarding the middle” (shou zhong). Since the middle in question refers to the dispersed dynamic structure, it is preferable to speak of centering or centeredness of various processes: cosmogonic, social, spiritual etc. In China, centering corresponded to the focus and the source of the world cycle, which brought together centripetal and centrifugal vectors of the world sphere’s rotation. This centeredness preceded subjective existence and, being the hidden source of the world process, predetermined the world's harmony. The term centering-harmony (zhong he) became China's most general formula of reality. It designates not a universal “measure” of things, but the mutual penetration of polar principles, generating the power of life. Therefore, centrality became a fundamental category of Chinese politics and strategy while the main condition for achieving it was a sort of heightened sensitivity or spiritual enlightenment. The secret of the effectiveness of the centered structure lies not just in the timely alternation of rest and movement but in the coincidence of both exactly at their limit: the absolute stillness, thanks to the encompassing integrity of the world focus, turns into the edge of movement. This superimposition of extremes is the main principle of the “cycle of the Great Way”, to which Chinese applied the epithet “refined” or “marvelous” (miao). This indefinable coincidence of being and doing, real and illusory, nature and culture, conscious and unconscious was doomed to remain the deepest secret of the tradition. The dominance of the logical-discursive model of reality in the Modern era inevitably led to the catastrophic breakdown of the Chinese tradition. But in the modern informational civilization, which gives priority to human communication, the Chinese principle of centrality regains great relevance and value.
- Keywords
- середина фокус центрированность круговорот подобие недвойственность сокровенность
- Date of publication
- 01.11.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 51
References
- 1. Лао-цзы. Дао-Дэ цзин / Пер. В.В. Малявина. Москва: Феория, 2019. 704 с.
- 2. Малявин В.В. Сумерки Дао. Китайская культура на пороге Нового времени. Москва: Астрель, 2000. 841 с.
- 3. Малявин В.В. Китайский мир: корни и крона. Москва: Рипол-Классик, 2024. 776 с.
- 4. Малявин В.В. Тайцзицюань: классические тексты, принципы, мастерство. Москва: КноРус, 2011. 520 с.
- 5. Мэн-цзы. Перевод В.С. Колоколова. Санкт-Петербург: Петербургское востоковедение, 1999. 263 с.
- 6. Путь совершенствования. Древность / Сост. и пер. В.В. Малявина. Иваново: Роща, 2019. 286 с.
- 7. «Чжуан-цзы». Внутренний раздел / Пер. В.В. Малявина. Даосские каноны. Кн. 2. Ч. 1. Иваново: Роща. 2018. 386 с.
- 8. «Чжуан-цзы». Внешний и смешанный разделы / Пер. В.В. Малявина. Даосские каноны. Кн. 2. Ч. 2. Иваново: Роща, 2018. 452 с.
- 9. Lao-tzu, Te-Tao Ching. A New Translation Based on the Recently Discovered Ma-wang-tui Texts. Translated with an introduction and commentary by R.G. Henricks. New York: Ballantine Books, 1989. 282 р.
- 10. Рuett M. Combining the Ghosts and Spirits, Centering the Realm: Mortuary Ritual and Political Organization in the Ritual Compendia of Early China. In: J. Lagerwey and M. Kalinowski (eds.) Early Chinese Religion, Part One: Shang through Han. Leiden: Brill, 2009. 1281 p.
- 11. 岑孝清: 李道纯中和思想及其丹道阐真 (Цэнь Сяоцин. Изложение истинного смысла взглядов Ли Даочуня на середину и гармонию и его учения об эликсире бессмертия). 北京: 宗教文化出版社, 2010年. 305 页.
- 12. 觉知当下: 优人神鼓访谈录 (Интуиция настоящего: разговор о гастролях театра «Южэнь шэньгу») // 舞道. 2016年. 第3期.
- 13. 论语 (Луньюй) // Chinese Text Project. URL: https://ctext.org/confucianism (дата обращения: 03.01.2025).
- 14. 刘一明: 周易阐真 (Лю Имин, Изложение истинного смысла Чжоу-и). 藏外道书, 第8册. 成都: 巴蜀书社, 1992年.
- 15. 孙子今注今译, 魏汝霖注译 (Современные комментарии и толкования к «Сунь-цзы». Комментарии и толкования Вэй Жулиня). 台北: 台湾商务, 1984年. 272页.
- 16. 方勇: 庄子纂要, 第三册 (Фан Юн. Собрание основных сведений о «Чжуан-цзы». 3-й том). 北京: 学苑出版社, 2012年. 1241页.
- 17. 张三丰: 太极炼丹秘诀 (Чжан Саньфэн. Секретные наставления о закаливании эликсира бессмертия) 台北: 武陵. 1996年. 272页.
- 18. 胡伟希: 中观哲学导论 (Ху Вэйси. Введение в философию срединного видения). 北京: 北京大学出版社, 2016年. 280 页.
- 19. 岑孝清: 李道纯中和思想及其丹道阐真 (Цэнь Сяоцин. Изложение истинного смысла взглядов Ли Даочуня на середину и гармонию и его учения об эликсире бессмертия). 北京: 宗教文化出社, 2010年. 305页.
- 20. 董仲舒: 春秋繁露, 循天篇 (Дун Чжуншу. Обильная роса «Чуньцю», гл. Сюньтянь) // Chinese Text Project. URL: https://ctext.org/confucianism (дата обращения: 03.01.2025).